در آغازين روزهاي سال جديد اما وزارت صمت در جديدترين اقدام خود با صدور بخشنامهاي در تاريخ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ تحت عنوان «مصوبه شماره يک بهبود فضاي کسبوکار- مانع زدايي و پشتيباني از توليد» در کمال تعجب راه را براي واردات ماشينآلات راهسازي و معدني نو و دستدوم بازکرده و حتي معافيتهاي گمرکي را براي واردکنندگان آن در نظر گرفته است!
اين در حالي است که واردات ماشين آلات راهسازي و معدني به خصوص در رده دست دوم و مستعمل طي سال هاي اخير ضربات بسيار سنگيني را به تنها توليد کننده تجهيزات سنگين خاورميانه وارد کرده است به طوري که شرکت هپکو از توليد سالانه قريب به ۳ هزار دستگاه در اواسط دهه ۸۰ به توليد تقريباً صفر در سال ۹۹ رسيد.
با وجود توانمندي «هپکو» باز کردن بازار داخلي به روي واردات خارجي برخلاف مصالح کشور است
علياکبر کريمي نماينده مردم اراک، کميجان و خنداب و عضو کميسيون صنايع مجلس در گفتگو با ديارآفتاب پيرامون اين اقدام اخير وزارت صمت گفت: با عنايت به قانون حمايت از ساخت داخل که يک قانون مشخص و قطعي در کشور است هرگونه کالايي که در داخل کشور امکان توليد داشته باشد بايد واردات آن محدود و ممنوع شود و اين هم بواسطه توليد داخل، اشتغال و ظرفيتهاي است که در داخل کشور وجود دارد.
عضو کميسيون ويژه جهش و رونق توليد خاطرنشان کرد: در حوزه ماشينآلات راهسازي و معدني که در زمينه توليدات شرکت هپکو هم هستند همين قاعده ساري و جاري است و با توجه به توانمندي و ظرفيت توليد خوبي که در شرکت هپکو وجود دارد باز کردن بازارهاي کشور به روي واردات خارجي قطعاً بر ضد توليد و برخلاف مصالح کشور است.
عضو کميسيون صنايع مجلس خاطرنشان کرد: قطعاً اين موضوع را در مجلس پيگيري خواهيم کرد که توليد داخل از واردات بيرويه و بدون منطق و توجيه ضربه نخورد.
انتهاي پيام/